České překážky nejen pro české vleky.
|
S nástupem wakeboardingu na vleku se nejen u nás začali vyrábět překážky. Bylo to velmi obtížné protože se většina z nich dělala na koleni bez výkresů a mnohdy jen na základě rozmazané fotky. Z dnešního pohledu to byl velký PUNK! Konstrukce byli, dřevěné, železné, občas plast nebo sklolaminát. Ten byl nejvíce nebezpečný ze všech.
Počet úrazů na těchto prototypech asi nikdo neví, ale bylo jich dost. S tím jak se parky začali rozvíjet a jezdci začali cestovat do zahraničí, přicházela chuť mít “bedny” nejen v lepších tvarech, úhlech, stabilitě ale především bezpečnější.
A právě bezpečnost je to co by měla překážka mít především.
S nástupem společností UNIT Park Tech, Rixen obstacle a dalších z řady celo-plastových překážek se úroveň posunula o milion světelných let.
Ano, najdou se i kvalitní překážky vyrobené přímo provozovatelem vleku, ale to je spíše výjimka, jako třeba ve Schwandorfu. U nás, i když se provozovatelé vleku opravdu snažili, takové nenajdete. Vždy jim něco chybělo. Stabilita, životnost a nebo především opět bezpečnost. Příběhů o vyčnívajících šroubech a zničených deskách a zraněních, známe víc než stovky. To vše se ale mění s příchodem těchto celo-plastů.
Překážka je ze speciálního silnějšího plastu, který je svařován také plastem. Překážka tedy nemá žádné šrouby a tím pádem se počet zranění způsobených špatnou překážkou snížil na “0”. První takové překážky se objevili v Chomutově zakoupené z dotačního programu. Proč z dotace?
Všechny ty super výhody mají jedno malé mínus. Jsou dražší a čeští provozovatelé si je těžko mohou dovolit a to nejen z důvodu toho, že prodávají jízdné hluboko pod tržním průměrem a na takové vybavení jim prostě nezbývá.

Před pár lety na náš trh vstoupila společnost Wakemaster, která vyrábí primárně dvousloupé vleky. Ale nejen je. Je třeba autorem rekonstrukce vleku ve stráži, kde třeba zvedali sloupy o něco víš nebo autorem vleku v Hradci Králové. I Chomutovský vlek prochází rekonstrukcí v jejich podání.
A právě na ty malé vleky, kterých vyrobili kole 40-ti kusů, je zavedli na myšlenku doplnit nedostat kvalitních překážek na našem trhu. A to i přes to, že firma UNIT vyrábí překážky na okraji Plzně.
První jejich překážka byla vidět na přehradě Seč, kde provozovali svůj vůbec první vlek. Další byla na vleku, který asi jako jediný cestoval po republice. Byl v Plzni, pak na Džbáně a teď zakotvil na Hostivařské Přehradě. Jeden čas byla jejich překážka i ve Žlutých lázních společně s navijákem NEVERRIDE.

A protože provozovatelé již získávají zkušenosti i s překážkami, snaží se pořizovat právě celo-plast. V Hradci Králové se začali věnovat tomu že si překážky začali vařit a třeba v Pasohlávkách si koupili nějakou překážku od polské společnosti WakePro. Ale je to ho zatím málo. Zatímco výrobci překážek, kteří se výrobou živí, mají produkty vyladěné, ti co se stále drží svépomoci třeba i v plastu, se stále perou s rozměry a především úhly překážek. Pamatujete třeba ve Stráži nebo na Hlučíně na “raketové rampy”?
Dokonce se i stala humorná věc s překážkou, která byla projektována podle správných rozměrů a uhlů, ale při svépomocné výrobě na vleku v Havířově byl výkres otočen a překážce byl uříznut začátek a připojen konec a umístěna na vodu obráceně. A i tak z ní mají lidé radost.
Wakemaster letos přichází s kolekcí překážek nejen v celoplastu, ale také v levnější verzi s nerezovou konstrukcí přepláštěnou plastem bez šroubů.
První verze měli sice o něco tenčí plast, ale to už je letos také minulostí.
Jednu takovou najdete třeba na Hostivařské přehradě. A nebo ještě jednu jinou variantu, kdy je použita nerezová konstrukce s čepicí z plastu s překrytými hranami a dřevěnými boky, si můžete užít v Praze na Džbáně. Má úctyhodných 22 metrů na délku a 1,5 metru na výšku. Tahle překážka má světový rozměr a hlavně správné nájezdové úhly.

Velmi ceníme tento krok ku předu a jsme rádi hlavně kvůli bezpečnosti nejen nás, ale i malých začínajících wakeboarďáků, bez kterých nemá sport budoucnost.
Uvidíme jakým směrem se scéna bude ubírat. Pravdě podobně stejným směrem kam se to posouvá v mecce wakeparků v Německu. Jen to bude ještě nějaký čas trvat.