Nový vlek v Jindřichově Hradci

Ježíšek nové desky a neoprény už nadělil, většina z nás poctivě nabírá svalovou hmotu pojídáním cukroví a zaslouženým sledováním pohádek. Ale to neznamená, že by wake v Česku upadnul do zimního spánku. Naopak! I přes svátky je tu spoustu věcí, které stojí za sledování a zmínku! A jedna z nich je i výstavba nového vleku v Jindřichově Hradci. Mezi svátky jsme vyzpovídali Jindru Havlíka z BORO waterski & wakeboard, který za tím vším stojí!

Nový vlek vznikne v Jindřichově Hradci. Proč sis vybral zrovna tohle město?
Z Jindřichova Hradce pocházím a zde jsem také na pískovně asi 3 km od města začínal s vodním lyžováním za člunem.  Někdy v roce 2014 jsem se potkal s poslancem Vítězslavem Jandákem, který má ve městě kancelář a jak jsme se bavili o tom, že obec vybudovala u nádraží docela pěkný skate park, že se vedení snaží nabídnout mladým zábavu a podobně, přešla diskuze na  téma vodní lyžování, wakeboarding, že se tu kdysi jezdilo, že začíná éra nových malých vleků – dvojek. No a od této diskuze nebylo daleko k telefonátu na radnici, oficiální žádosti a jednání. Takže nebýt vzpomínek, skateparku a Vítězslava Jandáka, tak jsem doteď do J. Hradce jezdil jen za mámou.
[sc:ad1]
Co tě vůbec vedlo k tomu, aby sis vybudoval vlastní vlek?
Myšlenkou vlastního vleku se zaobírám již asi 5 let, ale protože s výstavbou musí vždy souhlasit více stran, vždy se to někde zaseklo. Stejně jako se to stalo v ….. a mohli bychom vyjmenovat mnoho lokalit, kde jsem to zkoušel já i jiní.
Jak je to s časovou náročností… jak dlouho uplynulo mezi nápadem vytvořit vlek a udělením povolení pro jeho výstavbu?
Tak tady v Jindřichově Hradci tomu hvězdy přály a všichni uživatelé vodní plochy, tedy rybáři a veslaři byli ochotni jednat a najít kompromis. Představitelé města, obrazně řečeno, nad námi stáli jako orgán, který věc podporuje, ale zároveň dohlíží na to, aby jeden nebudoval něco na úkor toho druhého. Řekl bych, že takto si představuji činnost orgánů města nebo obce. Zvážit pro i proti a hledat řešení. Původně jsme třeba chtěli vlek jinde na rybníce. Tam bychom ale zatarasili nejlepší rybářská místa. Tak se prostě sedlo, hledalo a našlo řešení. Při tom oba partneři v jednání – spoluuživatelé vodní plochy patří mezi ty nejvýznamnější a to v republikovém formátu. Místní rybářská organizace (jak jsem se později dozvěděl) je co do členské základny největší v ČR a Veslařský klub Vajgar je nejstarším v ČR (1874) a je mateřským oddílem řady olympioniků. Nejznámější bude asi Václav Chalupa po kterém jsou pojmenovány závody, které se zde jako poslední závody sezóny jedou.
zakres-vajgar-zprava-3
Co je největším kamenem úrazu při usilování o výstavbu nového vleku?
Tak v J. Hradci to byla asi příroda. Papíry, tedy souhlasy byly a vlek mohl stát již v létě 2015 ale protože bylo horko a jakékoli zakalení vody při stavbě by mohlo způsobit to, že by se rybám špatně dýchalo a ty by pak umíraly tak jsem nechtěl riskovat a výstavbu odložil.
Jak je to s byrokracií v ČR ohledně udělování povolení? Je wakeboardingu nakloněna nebo naopak?
Vlastní papírování se mi nezdá tak složité. S některými úřady se jedná dobře. Třeba plavební správa se snaží maximálně vyhovět a zakazuje to, co by opravdu bylo proti bezpečnosti provozu. S jinými orgány je to horší. Je to jen o lidech. To co jsem za 10 let, co jsem v oboru, zažil by vydalo na román. Když Vám třeba někde někde zastupitelé tvrdí, že zabordelený a neudržovaný břeh zvící smetiště je klidovou zónou obce a že nemohou rušit obyvatele, kteří se tam chodí rekreovat, navyšováním hlukové zátěže, kterou by sportoviště způsobovalo, co na to máte říct. Tyto obce nabízí zábavu stejnou jako před 40 lety tedy fotbal, hasiči a dvě letní taneční zábavy, kde si můžete za hluku hudby (jak jinak nazvat zvuky s 50% zkreslením) dát zteplalé pivo a kořalku. A pak se diví, že v obcích krachuje jedna věc po druhé, že mladí utíkají. A myslí, že to zachrání nesmyslnými investicemi většinou z peněz EU. Projeďte se na Slapy a zpět a řekněte mi, co se podél celé trasy zásadního změnilo od doby, kdy mi bylo dvacet a Povltaví byla Riviéra Prahy. Docela zábavný byl i požadavek jednoho pracovníka ochrany přírody, který chtěl dělat měření hluku aby zjistil, nebude-li hluk vadit ptákům a lužnímu lesu. Nikde jsem ale nenašel, jaká je hluková norma pro ptáky a pro růst stromů.
[sc:ad2]
A kdy tedy roztočíte vlek?
Stavbu musíme přizpůsobit počasí a požadavkům ryb v rybníce. Jak jsem se s rybáři domluvil, nejlepší by bylo práce ve vodě udělat až nebude riziko, že rybník znova zamrzne a ryby, které práce zvednou ode dna nepřimrznou k ledu. Jenže průběh letošní zimy je dosti zvláštní. Věřme, že sloupy ukotvíme někdy v březnu a jak budou sloupy, lano a zásuvka proudu pod napětím tak nač čekat. Zimní neopren byl již vynalezen.
zakres-vajgar-zprava-2
Bude nabízet váš areál něco speciálního, něco co člověk zažije jenom na weakeu v Jindřichově Hradci?
Mimo pěkného prostředí do kterého bych asi přidal nějaké vodní nafukovací hračky a SUP (po tom tady to prostředí historického centra přímo volá) mám takový sen, co bych tady chtěl. Ale nechme si to jako překvapení. A asi by nebylo od věci sednout s veslaři a vymyslet něco v rámci Chalupa cupu, který je takovým uzavřením veslařské sezóny. Takový nějaký kombinovaný závod co nebude závodem o body, ale závodem o dobrou náladu.
Vizi ohledně překážek už máš? Co a jak velké?
Asi taková klasika co se dá na na 200m dlouhou dvojku dát. Počítám tak 2-3 na začátek a pak pozvolna přidávat a měnit. Je to tu nová lokalita, takže asi dost začátečníků a těm je zas dobrý nechat kousek volné vody. Spíš to vidím co nejdřív postavit vlek, pozvat lidi co jezdí a udělat anketu, co by chtěli a kam. Moc do toho mluvit nebudu, vyrostl jsem na člunu a … .
Ještě co se týče technické stránky vleku… jak bude dlouhý a vysoký?
Ca. 200m délky a co nejvyšší to půjde. Uvidíme, je tu bahnité dno a to musí říct kluci co budou stavět.
zakres-vajgar-zprava-1
Děkujeme a těšíme se, až na vlastní kůži vyzkoušíme nový vlek v Jindřichově Hradci!

 

%d bloggers like this: